Добре дошли в света на уискито!

Марки

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

История

                       Както много други открития и тайната на дестилацията не е европейско изобретение, а принадлежи на китайците. Може да се каже, че ние европейците, просто сме взели добрата идея и сме я усъвършенствали, което не е единичен случай в историята. Пътят на тази тайна от Китай до Ирландия не е напълно ясен, но е потвърдено, че маврите (народ от Северна Африка) са пренесли тайната в Европа. Трябва да спомена, че съществува хипотеза или по-скоро ирландска легенда, че св. Патрик – паторна на Ирландската Католическа Църква – е отворил очите на келтските хорица от острова, когато ги е посетил с цел покръстване през 432г. пр. Хр. Келтите наричали питието "Uisge Beatha" (вода на живота). От думата "Uisge" най-вероятно произлиза и днешното "уиски" (whisky).  

                       Въпреки че ирландците са направили първите крачки, не на тях дължим силната популярност на уискито днес. През 1494г. технологията за производство си проправя път до Шотландия.

                       До 15в. уиски се е произвеждало най-вече в манастирите. В Шотландия уискито бързо напуска пределите на божията обител и започва да се призвежда в домашни условия – по-точно казано, всяка ферма си има собствен казан и това продължава до 20те години на 19в., когато е издаден закон за акциза и производството на уиски става силно регулирано.

                      Тук е важно да се каже, че уискито, на което шотландците и ирландците са се радвали през този период, няма нищо общо с елексира, който ние пием днес. До този момент всички видове домашни уискита са били single malt, което ще рече, че произлизат от един казан и са от един вид ечемик или ръж. Друга характеристика на уискитата до този период е директната им употреба, тоест, уискито не е било оставяно да отлежава. Главна причина за това е вярването, че ако не се консумира директно, напитката ще се развали. Както много други велики открития и предимството на отлежаването е открито по случайност. Оттогава хората са разбрали, че уискито не само не се разваля с годините, ами и ароматът и вкусът му се подобряват. 

                      1831г. е знакова за историята на уискито – тогава един ирландец, Aeneas Coffey, патентова нов вид казан – носещ неговото име (coffey still). Главната особеност на този казан е, че има две тръби наречени rectifier (пречиствател) и analyser (анализатор), които усоряват производствения процес. Идеята, обаче, хич не допаднала на закостенелите ирландски умове, тъй като, въпреки че технологията позволявала производството на по-големи количества, качеството на продукта било по-ниско. Така Coffey бил принуден да изнесе изобретението си в Шотландия, където го посрещнали подобаващо. За разлика от ирландците, обаче, шотландците успели да решат проблема с нискокачествената продукция чрез смесването на няколко вида малц. Пионер на тази идея бил Andrew Usher. Кооперацията между гения на Coffey и далновидността на шотландските производители довела до раждането на прочутото blended whisky, което в днешно време представлява над 90% от световната продукция. Пропускайки шанса си, ирландците губят мястото си на доминиращ производител на световния пазар.

                      До средата на 19в. уискито не се радвало на световна популярност. Ирландия и Шотландия били главните производители, а в Америка тепърва се появявали първите малки дестилационни фабрики в домашни условия като тази на Jasper “Jack” Daniel. Така нареченият “световен пазар” на уиски били англоговорящите държави, тъй като те споделяли обща култура, а най-големият пазар бил бритaнският. В Европа на уискито се гледало като на заместител на различните френски питиета като брендито. 

                      Посредством щатлива случайност (от гледна точка на уиски любителите) в сердата на 19в. от Америка била пренесена Phylloxera vastatrix - вид листна въшка, представляваща огромна напаст за лозовите насаждения. Злата твар бързо си проправила път до областта Cognac през 80-те години на 19в. и почти унищожила бренди индустрията. Отворилата се дупка на алкохолния пазар бързо била запълнена от уискито, на което вече престанали да гледат като на прост заместител. Докато френските производители се възстановили от кризата, Шотландската напитка вече била здраво утвърдена на алкохолния пазар.

                      Така питието, което през 1820 г. било изключително и само за бритaнския пазар, в днешно време се продава навсякъде по света. Главна причина за този растеж е технологията на blended whisky. Шотландия е лидер в производството на уиски - и трите най-продавани марки са scotch – Johnny Walker, J&B и Ballantine's.

Количка

Количката е празна.

Категории

Търсене

Доставка

Начини на плащане

Facebook страница

Профил в Google +